"Et j'irai loin, bien loin, comme un bohémien, Par la Nature, - heureux comme avec une femme."
Arthur Rimbaud

maandag 7 november 2011

Herfst in de tuin

Hora fuit
tijd vliegt, vlucht
vluchtige wijzer
wijzer geworden, ik
alternerende waarheid
verstreken jaren, geijkt
als eeuwigheid
Vergleden m'n kinderrijk
der geest, fantasie verstrijkt
Vergleden de rust der tijden
Vergleden dagen die verblijdden
Besef des levens, nemen en geven
Hora fuit

VAG - Hora fuit (2008)
De tijd vliegt, het is al lang bekend en zie daar, weer een herfst die zich aandient. De laatste klusjes voor de winter, de laatste oogsten en rondscharrelende diertjes op zoek naar eten om de winter door te komen; het vroeg om een foto-impressie met de Canon Powershot D10 op een zaterdag in oktober ...

Herfst is ook snoeihout verwerken bij de grootouders. Een zeer handzame, goed onderhouden en goed geslepen bijl, geleend bij Armand, is het halve werk.

Ook Darko "helpt" mee.

Op anderhalf uurtje werk werd alles op maat gesneden en in bussels gebonden. Dus rest er voor mijn grootvader Constant alleen nog het bijeenharken van de bladeren en kleine takjes en de tuin is weer op orde.


Intussen experimenteer ik met pindakaas als lokaas in mijn triptrapvallen en tot drie keer toe vang ik een Huisspitsmuis (Crocidura russula). Bij het plaatsen in 'n bloempot voor een foto vóór vrijlating begon deze prompt een huisjesslak op te peuzelen !

Na de overvloedige kersen in juni was ook de appelboom overladen vol met sappige appeltjes die heerlijke appelmoes opleveren of zelfs als biologisch balletje kunnen dienen voor onze Darko in zijn talrijke speelse buien.

En ook op het garagedak gaat het leven zijn rustige gangetje, de vetplant -de precieze naam weet ik niet, in ons dialect worden ze "donderkoppen" genoemd omdat ze vroeger overal op daken te vinden waren- groeit nog steeds tussen de vele mossen. Deze vetplant kwam nog van het dak van mijn overgrootouders als stukje met wortel veertig jaar geleden... Het is een trage plant maar zo leeft hij ook langer temidden van de snel opschietende bomen die nu hun bladeren losschudden na een wulpse lente en vruchtbare zomer. De herfst ? Het deert deze plant helemaal niet. Relax !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten