"Et j'irai loin, bien loin, comme un bohémien, Par la Nature, - heureux comme avec une femme."
Arthur Rimbaud

zaterdag 8 januari 2011

Het leven op kleine schaal

2011.
Na lang sparen heb ik eindelijk een van mijn recente dromen kunnen realiseren. Ik kon dit jaar een bedrag overmaken aan Fotokonijnenberg, de bekende winkel voor fotografie-toebehoren om exact een dag later mijn bestelling in ontvangst te nemen : een Canon EF 100mm macrolens met f2.8; focusafstand vast te leggen op 31 of 48cm. Het is wederom een prachtige lens, zeer kwalitatief en robuust in de hand zoals de meeste Canonlenzen. Qua lichtsterkte leunt deze lens aan bij mijn 50mm fix en is dus ook een mooie portretlens. Maar zijn belangrijkste functie zal bij deze biologiestudent toch het fotograferen van klein "spul" zijn zoals insecten en planten. Bij deze macrofunctie is de lens erg stil -ook in automatische focus- en zijn er amper bewegende delen, de lens schuift niet uit en heeft dus al een streepje voor bij schuchtere insecten zoals bepaalde vlindersoorten.

Het is winter en het is blok maar in de korte pauzes nam ik de lens al eens rond het huis mee.

De eerste avond : uittesten op een konijnenschedeltje. Deze foto werd genomen uit de losse hand met flits, diafragma 9.0 en sluitertijd 1/60.

Een dode Meikever die ik nog liggen had. De camera had dezelfde set-up als bij de schedel.

Ook geologische structuren zoals dit keitje uit Meerdaalwoud komen met een macrolens nog beter tot hun recht.

Simpele Struikheide in de tuin krijgt ook andere allures door zo'n lens bekeken.

Maar zoals gezegd is deze lens ook perfect als een normale 100mm lens bruikbaar, zoals de foto van mijn moeders tulpen bewijst.

Met de 100mm door een glazen raam richten om een Keep op gevoelige plaat vast te leggen die op zo'n acht meter afstand zat, dan vind ik de kwaliteit van deze vaste lens toch zeer goed ondanks de afwijking van het vensterglas !

Ik ga mij opperbest amuseren met deze lens ! Zeker in combinatie met mijn extender levert dit een middel om de voor mij tot nu toe onbetreden terreinen in de fotografie op te zoeken, ik kan haast niet wachten ...

4 opmerkingen:

  1. Hoi Gert
    Ik wens je veel plezier met je nieuwe lens..De foto's zien er heel goed uit..Zowel de macrofoto's als de foto met de Keep...En dat door een raam.
    Even over de Tongvaren in de AWD..Ik ben zelf geen bioloog en ik ga maar zelden een bunker in. Maar regelmatig worden er nieuwe ontdekkingen gedaan in de AWD...Wat dat betreft is het AWD ook een geweldig gebied..
    Deze Tongvaren is niet door mij ontdekt maar door iemand anders. Wel heb ik hem (weer) gefotografeerd.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,

    Dat snap ik zeker, is wel iets om in het achterhoofd te houden die bunkers. Vaak ook erg geschikt voor Vleermuizen ! Er gaan nog ontdekkingen komen daar denk ik. Ik hou het gebied zeker in mijn achterhoofd als ik in Nederland op pad wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gert
    Je maakt goede foto’s ik ga je zeker volgen om te blijven genieten van je foto’s
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg bedankt voor het compliment Herman, ik ben nog maar enkele jaren fotografisch bezig en vind dat foto's een verhaal moeten vertellen/ondersteunen, zeker voor de natuur is dat van belang. Wat goed gefotografeerd is, vertelt een verhaal dat mensen aangrijpt en hen -hopelijk- aanzet tot meer inzicht en inzet. Ik was dan ook blij dezelfde aanpak op jouw blog terug te vinden met eveneens prachtige vogelfoto's waar ik terecht jaloers op mag zijn !

    BeantwoordenVerwijderen