"Et j'irai loin, bien loin, comme un bohémien, Par la Nature, - heureux comme avec une femme."
Arthur Rimbaud

woensdag 13 januari 2010

Snowbird

Bright and even
A frozen flame
at a plain sky
free of world
free of reality
Snowbird

Vrij van de wereld wanneer het zachte knisperen onder de trotse lederen schoenen weerklinkt, zo voel ik me soms als ik op mijn avondlijke wandelingen de sneeuw en ijs trotseer. Ik kom soms uitzichten tegen in de velden van mijn dorpje die zo surrealistisch weerschijnen dat het soms lijkt alsof ik droom. Zo wonderlijk is het wintertapijt dat het zelfs de oriëntatie verdraait. Deze wandelingen zijn mij als pauzemomenten erg dierbaar nu de "blok" weer het leven der studenten teistert.

Mijn lederen schoenen met Maverick jeans Mijn lederen stevige stapschoenen die ik op kerstmis 2003 kocht in Füssen, Allgaü alwaar toen 40cm sneeuw lag. Ze gaan nog steeds mee, dat is pas kwaliteit.

Zo af en toe, bijvoorbeeld na een examen, ga ik in de blok op stap, dit jaar leverde dat al mooie indrukken op qua vogels en landschappen. Zo zag ik al 'n Kerkuil op een avondwandeling of een prachtige blauwgrijze Blauwe Kiekendief (♂) op jacht in de velden van Vaalbeek waarbij een stoutmoedige kraai deze indrukwekkende wintergast niet met rust liet. Het loont de moeite om na een examen Microbiologie even de auto te nemen langs de ijzige veldwegen om zo'n prachtig lid van de roofvogelfamilie tegen te komen die bovendien dan nog eens binnen camerabereik is voor mijn trouwe Canon 350D met 75-300mm lens.

Blauwe kiekendief op jacht
In Meerdaalwoud levert versgevallen sneeuw mooie zachte kleurpaletten op die niet zouden misstaan hebben in Breughels meesterwerken. Een getuige daarvan is dit jachthutje dat wat verloren staat temidden van een schermslag van dennen.


Veel mensen kleden zich nu lekker knus in flanel of wol, laat ons niet vergeten waar deze grondstof vandaan komt. Juist, van dit schaapje dat nu gepast uitgedost gereed is voor onze gure winters.



Flanel is een stof dat oorspronkelijk uit het 17e eeuwse Wales (UK) komt, er wordt fijngeweven wol voor gebruikt maar tegenwoordig gebruiken fabrikanten ook al 'ns synthetische vezels. Het is een stofje dat ik onlangs ontdekte en dat mijn lichaamstemperatuur nu op peil houdt. Daarvoor heb ik ook onder andere gesnuffeld in de kleerkast van mijn opa om een klassiek groen hemd te vinden met blauwe en gele rasterlijnen, ik was er meteen verliefd op.

Sneeuw levert een hele schat aan verhalen op, sneeuw levert tintelende tenen en kriebelige sjaals, sneeuw en de verwante aggregatietoestand ijs zijn eveneens het lievelingskostje van onze 13 weken oude Border Collie pup Darko ...



En zo zou ik nog talloze lijntjes verder kunnen gaan over de pure schoonheid van sneeuw. Een neerslagtype dat wij in Vlaanderen helaas iets te weinig zien naar mijn smaak. Deze post sluit ik af met een quote uit "Il Neige" van France Gall :

Et soudain devant moi j'ai compris
En voyant quatre pas réunis
Que tu partais avec une autre pour toujours
En me laissant ce mal d'amour

Il neige, il neige
Il neige un peu partout
Et c'est trop beau
Pour avoir du chagrin


Tot de volgende episode,
Gert

Geen opmerkingen:

Een reactie posten