"Et j'irai loin, bien loin, comme un bohémien, Par la Nature, - heureux comme avec une femme."
Arthur Rimbaud

vrijdag 2 april 2010

Salamandra salamandra monitoring

Zoals ik al eerder verhaalde verzorg ik de monitoring van de Vuursalamanders hier. Momenteel is het voorplantingsseizoen zowat afgelopen en ben ik volop bezig de resultaten aan het bundelen en verwerken tot een vergelijking met vorige jaren. Ik wou alleszins al wat sfeerfoto's meegeven om de mensen te bedanken die zovele nachten met mij meegingen ondanks het drukke studentenleven. Bedankt iedereen !

Martijn, Jan en Roel bekijken het nachtvlinderboek.

Sarah maakt een macrofoto bijgelicht door Roel, haar foto kan je hier bewonderen.

Martijn en Siel, Martijn met een onopgeladen gigalamp en Siel met 'n draailichtje.

Een andere poel op aanwezigheid onderzoeken, niks gevonden.

Natuurlijk gebeuren er al eens missers, zo ben ik een keer gevallen recht met mijn nek op een uitstekend stukje op 'n boomstam maar bovenstaande foto sloeg toch alles ... Martijn gleed recht de poel in en het water kwam tot boven zijn knie ...

Raf met een vrouwelijk exemplaar dat net uit het water gered werd.

Lars met hetzelfde exemplaar, nadien liep ze richting het bos, opgelucht dat ze haar larven afgezet had.

Bij deze wil ik nog Thomas R, Gaëlle, Katrien, Pieter Moris en Pieter Moysons bedanken voor hun hulp.

En om te eindigen met wat natuur à la David Attenborough;

Het onderzoeksobject zelf.

Bioloogstudenten zouden geen biologiestudenten zijn als ze niet naar alles keken, dit spinnetje zat op onze favoriete beuk, de foto is getrokken bij zaklamplicht en een omgekeerde 50mm f1.8 op de 18-55mm.

Een Kleine watersalamander (Lissotriton vulgaris) in een van de vele poelen van het bos.

Tenslotte een van de weinige terrestrische vertegenwoordigers van de Crustacea, een zeer fascinerende en diverse taxon : een rolpissebed, terug met een omgekeerde 50mm.

Tot de volgende post !

2 opmerkingen:

  1. Die laatste foto is echt super! Jammer dat ik niet kon meegaan door mijn knie :( hopelijk volgend jaar opnieuw!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Merci Claudia, en je mag volgend jaar altijd 'ns roepen, dan krijg je de data ook door :-)

    BeantwoordenVerwijderen