"Et j'irai loin, bien loin, comme un bohémien, Par la Nature, - heureux comme avec une femme."
Arthur Rimbaud

vrijdag 2 juli 2010

Ecologischer leven : een illustratie

Zoals ik had beloofd in een vorige post illustreer ik nu een praktisch voorbeeldje van ecologischer leven door simpele kleine keuzes in de dagelijkse consumptie-artikelen.

"Toen ik klein was, kenden wij de groente- en fruitafdelingen niet. Ik was verzot op kersen en moest een heel jaar reikhalzend uitkijken naar de sappige vruchten, juni, dat was feest !"

Zo vertelde mijn moeder onlangs het antwoord op mijn vraag over hoe ze het vroeger deden. Fruit werd in het seizoen geplukt en verkocht zoals de bewuste kersen. Mijn overgrootouders aten de kersen dan smakelijk bij het ontbijt. Ander fruit werd ingemaakt of geperst om er confituur of sap van te maken, sommige dorpelingen maakten hun eigen likeuren. Mijn oma weet anekdotes genoeg om een notitieboekje te vullen, een kleine greep hieruit :

"Paddenstoelen, dat was een grote luxe, soms plukte bomma die wel eens in de gemeenschappelijke weiden in de Doode Bemde maar meestal waren anderen ons al voor, het was soms een echte race. Paddenstoelen werden niet of amper verkocht, zeker niet in het buurtwinkeltje waar ze een, eventueel twee soorten hespen hadden en heel wat producten van de boeren zelf maar meer ook niet."

"Vrijdag was visdag, ik ging dan met bomma op de fiets naar Leuven, naar de Vismarkt waar toen nog de markthal stond, ons kraampje was de tweede van rechts als ge binnen kwam, dat weet ik nog goed. De viswaar was meestal van dichtbij zoals de Schelde, heel soms was er ook al 'ns zeevis maar dat was niet vaak."

De oude Vismarkt in Leuven, Delcampe.net.

"Het eten werd door bomma meestal 's middags gemaakt maar pas na het werk op het veld kon ik eten, koud vlees en koude patatten (aardappelen, red.), dat smaakte toch altijd, sauzen waren er amper, enkel op hoogdagen werd dat al eens gemaakt. Patatten waren toen van die bloemige eenvoudige rassen die uiteenvielen bij het koken, pas nu hebt ge zo'n grote keuze..."

Een leven zoals de grootouders is nog steeds perfect mogelijk, ook in kosten en baten. Ik heb net vier liter aalbessen geplukt waar mijn oma zo'n zestien heerlijke potten aalbessenjam van maakt dat heel verfrissend is bij tropische temperaturen zoals nu heersen. Bij de pluk van aalbessen en kersen, zo zomers Belgisch als het maar zijn kan, horen een paar foto-impressies.

Maar eerst wil ik nog even kwijt dat de mens de natuur en groen om zich heen altijd nodig gehad heeft, niet voor niets was het aantal zelfmoorden ten tijde van de Industriële revolutie zo hoog door het leven in verstikkende vervuilde stegen van dicht opeengepakte steden. Een Amerikaan (!) gaf al een creatief voorbeeld in Los Angeles door zijn eigen groente te kweken in de laadbak van zijn pick-up... Met wat creativiteit komen we er, stapje voor stapje !

24-06-10 bij tante Agnes, Korbeek-Dijle

Zongerijpte kersen smeken om geplukt te worden ...

... mijn oma Hilda kan 't niet laten om ervan te snoepen ...

... maar de emmer moet gevuld worden !

Mijn moeder Marleen kijkt goedkeurend toe...

... en dan zijn de aalbessen oftewel de "bêze" aan de beurt.

Langzamerhand komt er een rode gloed in de gietijzeren emmer.

Tjerbo, de Jack Russel met roze sapstrepen, controleert de oogst.

Na de arbeid is het goed rusten ...

... zeker met een fris blikje perensap van de Ikea eco-reeks, een nieuwe ontdekking van tante Agnes.

En ook onze eigen kersenbomen geven vrijgevig fraaie vruchten vrij, Pieter kon het alleen maar beamen :

Geen opmerkingen:

Een reactie posten